ВІД ТЕОРІЇЇ ...
Організація процесу виявлення обдарованої дитини в школі
Психолго-педагогічний супровід обдарованих дітей
Методика відбору інтелектуально-обдарованих підлітків
Моніторинг розвитку інноваційної особистості (методичний порадник, автор К.Більговська)
Список літератури по роботі з обдарованими
Мультимедійна презентація "Обдаровані діти: психологічні проблеми розвитку, навчання й виховання", з досвіду роботи ЗДВР Дзержинівської СШ Бігун М.В.
Диференціація навчання та форми роботи із здібними учнями (досвід колег м.Запоріжжя)
З досвіду роботи з обдарованими учнями (фізична культура)
Форми і методи роботи з філологічно-обдарованими дітьми
Робота соціального педагога з обдарованими дітьми та молоддю
Методичний порадник "Робота з обдарованими дітьми"
"Талант, геніальність чи обдарованість?" (доповідь Булигіної С.А., Мопрівська СЗШ)
... ДО ПРАКТИКИ ...
Тематичний урок "В кожній дитині є сонце. Тільки дайте йому світити!"
Урок - екскурсія у місто юних майстрів "Життя яскраве! Ти - його творець!"
Тематичний урок "Людина може все!"
Виховний захід до Дня обдарованих дітей "Наш девіз - активно досліджувати навколишній світ"
МАН, НТУ
Про МАН, НТУ, науково-дослідницьку роботу
То що ж таке "обдарованість"?
(Калейдоскоп тлумачень)
Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант.
(Великий тлумачний словник сучасної української мови, 2002 р.)
Обдарованість - комплекс задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності (чи діяльностей) порівняно з іншими людьми
(Л.Липова)
Обдарованість - якісно своєрідне сполучення здібностей, від якого залежить імовірність більшого чи меншого успіху під час виконання тієї чи іншої діяльності.
(Б.Тєплов)
Обдарованість - специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, що дозволяє виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного "середнього рівня".
(Б.Чижевський)
Обдарованість - поєднання трьох компонентів: мотивації, орієнтованої на виконання завдання; видатних розумових здібностей і креативності.
(Дж.Рензуллі)
Обдарованість - це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик.
(Л.Слободянюк)
Обдарованість - високий рівень розвитку загальних і спеціальних здібностей
(В.Чудновський, В.Юркевич)
Обдарованими ми вважаємо наших дітей і підлітків, рівень інтелекта яких і мотивація, що склалася, дозволяє їм досягти в майбутньому високих професійних і творчих досягнень.
(Т.Хромова)
Обдарованими називають тих, хто показує гарні результати або високий рівень здібностей в одній чи декількох галузях діяльності: загальні інтелектуальні здібності, академічні здібності, продуктивне мислення, здібності до лідерства, художні й артистичні здібності, психомоторні здібності.
(Мануела Да Сільва)
Обдарованість - це працелюбство.
(Н.Лейтес)
Обдарованість - це набір здібностей, здатність до видатних досягнень у будь-якій соціально значущій сфері людської діяльності.
(Н.Лейтес)
Обдарованість - системно-особистісне утворення, зумовлене природними особливостями організму людини (сенсорні, моторні, інтелектуальні компоненти високої енергетичності). Обдарованість складається з високого рівня інтелекту, творчих здібностей і мотиваційного компонента.
(О.Кульчицька)
Обдарованими є ті учні, які, за оцінкою професіоналів, внаслідок значних здібностей володіють потенціалом до високих досягнень.
(Держвідділ освіти США)
Обдарованість - підвищений рівень розвитку однієї чи декількох здібностей людини, на основі яких виникає можливість досягти високих результатів у соціально значимих видах діяльності.
(В.Панов, А.Матюшкін)
Обдарованість - це системна, така, що розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних) результатів у одному чи декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
(Д.Богоявленська, В.Шадриков)
Обдарованість - завжди унікальна, тому марно шукати універсальні ознаки обдарованих дітей.
(Р.Стернберг)
Обдарованість є наслідком розвитку вроджених задатків під дією як внутрішніх, суб'єктивних, так і зовнішніх, стосовно особистості, соціальних чинників.
(О.Музика)
Розумово обдаровані діти - це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, який є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.
(Ю.Гільбух)
Здібність - це такі індивідуально-психологічні особливості людини, які сприяють успішному виконанню нею тієї чи іншої діяльності й не зводяться тільки до знань, умінь та навичок, які вона має.
(Психологічний словник)
Немає необдарованих дітей - є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку.
(І. Мороз)
Критерії обдарованості
Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:
- Часто "перескакують" через послідовні етапи свого розвитку.
- У них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні.
- Рано починають класифікувати і диференціювати інформацію, що надходить до них.
- Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підставах.
- Мають великий словниковий запас. Із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття.
- Можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них.
- Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять ніяких обмежень своїх досліджень.
- У ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.
- Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються" в своє заняття, якщо воно їм цікаве.
- Мають сильно розвинуте почуття гумору.
- Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу.
- Відзначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно.
- Часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію.
- Їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.
Глосарій
Індивідуальність - неповторність своєрідних рис людини, що відрізняють її від інших людей.
Задатки - природжені анатомо-фізіологічні особливості організму, головним чином нервової системи й органів чуття, передумова розвитку здібностей людини при певних умовах і діяльності людини в певному напрямі.
Здібності - стійкі індивідуальні психічні властивості людини, які зумовлюють успішність її діяльності в певному напрямі й базуються на основі задатків.
Рівні здібностей: обдарованість, талант, геніальність.
Талановитість - вищий ступінь спеціальної обдарованості дитини.
Геніальність - найвищий ступінь обдарованості, прояву творчих сил людини.
Творчість - продуктивна діяльність людини, яка породжує якісно нові матеріальні й духовні цінності суспільного значення.
Здібності -уміння працювати в нестандартних ситуаціях, розв'язувати проблемні ситуації, оригінальність, критичність мислення, уміння робити правильний вибір у різних ситуаціях.